Vuosi 1973  (30 Diat / Slides)     [Sivu / Page 1 / 1] :: Siirry / Jump To  
  Yksi taso ylöspäin / Up one level  

Arkipäväisiä kuvia vuodelta 1973. Tietoa vaunuista

Linja 1 * HKL 333 linjalla 1 nimikkovuorossaan 3 Mäkelänkadulla Velodromin kohdalla 3.2.1973 * 800 x 539 * (95KB)
Linja 1A * HKL 138 + 681, molemmat ASEA:n valmistamia, matkalla iltapäiväruuhkan alussa Vallilan hallista linjalle 1A Hämeentiellä 8.5.1973.HKL 138HKL 681 * 800 x 539 * (95KB)
Linja 3B * Ratti-Karia 317 linjalla 3B 21.4.1973.Nämä vaunut olivat tuolloin linjan vakiokalustoa. * 800 x 539 * (81KB)
Linja 3T * HK 310 + 700 linjalla 3T Helsiniki-päivänä 12.6.1973, ja vettä tulee tietysti kuin aisaa.Peräväunut otettiin 3T:lle iltaruuhkan jälkeen illaksi.Tietääkseni viimeinen kerta kun linjalla 3 on ratti-Karian perässä ollut perävaunu. * 800 x 526 * (92KB)
Linja 4 * HKL 16 linjalla 4 nimikkovuorossaan 36 Munkkiniemessä 15.4.1973. * 800 x 539 * (93KB)
  Linja 1  
  Linja 1A  
  Linja 3B  
  Linja 3T  
  Linja 4  
Linja 4S * HKL 176+695 linjalla 4S (Kauppatori - Munkkiniemi) saapumassa päätepysäkille Munkkiniemeen 14.5.1973. * 800 x 506 * (98KB)
Linja 4S/5 * HKL 173+765 linjalla 4S/5 (Katajanokka - Munkkiniemi) Luotsikadulla 13.6.1973.HKL 765 oli viimeinen (ja sarjansa ensimmäinen) Karian vuosina 1947/1949 valmistamista ns. pulavaunuista. Mm. kaikki mahdollinen oli valmistettu puusta. * 800 x 556 * (93KB)
Linja 5 * HKL 177 linjalla 5 Kauppiaankadulla 13.6.1973.Vuonna 1973 oli kaksiakselisia liikenteessä kesäaikataulujen aikaankin. Erikoisuus oli moottorivaunu ilman perävaunua. Talviaikataulujen aikaan tällainen oli poikkeuksellista. * 800 x 561 * (98KB)
Linja 6 * HKL 25+514 linjalla 6 Hämeentiellä Hermannissa 7.10.1973.Tuon ajan tyypillinen raitiojuna kuutosella ruuhka-aikoina.Perävaunuilla oli elinaikaa vielä jäljellä vajaa 10 vuotta. * 800 x 529 * (96KB)
Linja 7 * HKL 362 linjalla 7 vuorossa 65 Helsinginkadulla 22.9.1973. Uusi (nykyinen) ratalinja on rakenteilla.Taustalla rakenteilla on Sucroksen uusi talo. Oopperasta ei vielä ole tietoakaan. * 800 x 548 * (105KB)
  Linja 4S  
  Linja 4S/5  
  Linja 5  
  Linja 6  
  Linja 7  
Linja 8 * HKL 369+514 linjalla 8 vuorossa 82 Sturenkadulla 12.6.1973.Kuljettaja on vetänyt virroittimen irti ajojohdosta koskettimen kohdalla varmistaen, että vaihde ei käänny. Vuoro ei mene Paavalin kirkon silmukkaan vaan Vallilan halliin jättämään perävaunun.Kesäliikenteen 1973 alkaessa linjalta 8 poistuivat ratti-Kariat (HKL 301-330) ja tilalle tulivat nämä pikku-Valmetit (HKL 331-375). * 800 x 542 * (93KB)
Linja 9 * HKL 183 linjalla 9 vuorossa 88 päätepysäkillä Paavalin kirkon silmukassa 3.2.1973.Nämä vaunut (HKL 181-186) olivat linjan vakiokalustoa tuohon aikaan.Vaunu perässä ratti-Karia linjalla 8. * 800 x 539 * (129KB)
Linja 10 * HKL 2+521 linjalla 10 Ruskeasuolla 14.6.1973. Tämä on ajalleen tyypillinen raitiojuna linjalla 10.HKL 327 on saapunut Ruskeasuolle linjalla 10 ja jatkaa Töölön halliin. Johtuu kesäajasta, että vaunu on ratti-Karia eikä kaksikaselinen+perävaunu-yhdistelmä. * 800 x 539 * (71KB)
Linja 10S * HKL 166 linjalla 10S (Kauppatori - Ruskeasuo) vuorossa 189 Aleksanterinkadulla Kolmen sepän patsaalla 12.6.1973. Kesällä kaksiakselisia oli liikkeellä ilman perävaunuakin. * 800 x 537 * (96KB)
Linja 10S/5 * HKL 168+703 linjalla 10S/5 (Katajanokka - Ruskeasuo) päätepysäkillä Katajanokankadulla 13.6.1973 * 800 x 527 * (92KB)
  Linja 8  
  Linja 9  
  Linja 10  
  Linja 10S  
  Linja 10S/5  
HKL 123, melkein museovaunu. * HKL 123 linjalla 9 vuorossa 89 Sturenkadulla 28.5.1973 (missä lie vuoron vakiovaunu 181-186?).Perävaunua ei ole, koska linjan 9 vakiovuoroissa ei ollut perävaunua.Kun tätä vaunua ei enää tarvittu, se oli riisumiskiellossa (kuten eräältä SRS:n tutustumiskäynniltä muistanemme...). Vaunu oli erittäin edustava ASEA.yksilö, mm. sarvilyhdyt sekä edessä että takana, ja ajateltu museoitavaksi. Mutta niinhän ei sitten käynytkään ;) * 800 x 529 * (99KB)
Hiljaista on * HKL 207+764 vuorossa 156 matkalla linjalle 3T 22.5.1973.Ei ristin sielua Sturenkadun ja Mäkelänkadun risteyksessä. Ei ole ei aamuyö. Vaan näin rauhallista oli kuuden aikaan aamulla päälle 30 vuotta sitten. * 800 x 511 * (89KB)
Linjan 7 vakiovuoroja 1 * HKL 301 linjalla 7 vuorossa 66 Helsinginkadulla 23.5.1973.Pikku-Valmetit olivat linjan vakiokalustoa. Mutta nyt tuuraa ratti-Karia. Missä on HKL 366? * 800 x 531 * (92KB)
Linjan 7 vakiovuoroja 2 * HKL 123 linjalla 7 vuorossa 68 (menossa linjalle) Sturenkadulla 22.5.1973.Varmaankin kova vaunupula kun vuorossa on kaksiakselinen. Nimikkovaunu olisi tietysti HKL 368.Nätti 123 onkin ollut varsinainen kiertolainen toukokuun lopulla. Katso Melkein museovaunu -kuva. * 800 x 475 * (95KB)
Sunnuntaiaamu * HKL 26 linjalla 6 vuorossa 56 (tietysti :)) Rautatientori / Järnvägstorget -kilvillä Hämeentiellä sunnuntaiaamuna 27.5.1973.Muistaakseni kaksi vuoroa, eli ainakin 56 ja 59, aloittivat aamun Kh-Rt-Ara. Matkustajiakin kuljetettiin Kh-Rt. Miksikäs muuten kilpi. * 800 x 523 * (94KB)
  HKL 123, melkein museovaunu.  
  Hiljaista on  
  Linjan 7 vakiovuoroja 1  
  Linjan 7 vakiovuoroja 2  
  Sunnuntaiaamu  
Töölön tulppaanipellossa. * HKL 161+723 linjalla 8 vuorossa 101 Töölöntorin kohdalla 30.5.1973.161 on selvästi ollut kolhiossa, kun keulassa on tuoretta maalia. Eipä niitä juuri muuten enää tuohon aikaan maalattu. * 800 x 520 * (96KB)
Vilskettä Brahenkadun pysäkillä * Brahenkadun pysäkki aamulla 15.5.1973.HKL 226+710 linjalla 8 matkalla Paavalin kirkon suuntaan. HKL 185 linjalla 9 ja sen perässä HKL 170+651 linjalla 10S vuorossa 195 menossa linjalle. * 800 x 508 * (95KB)
Nurmirataa Munkkiniemessä * HKL 169+705 linjalla 4S vuorossa 136 Munkkiniemen puistotiellä 22.5,1973.Sorapohja puupolkyt ja vignol-kiskot, ei tarvita betonia.169 on säilynyt museovaununa näihin päiviin asti (09.2007). Toivotaan sille edelleen hyvää jatkoa. * 800 x 520 * (96KB)
Viimeisiä hetkiä * HKL 316+687 linjalla 8 vuorossa 81 Brahenkadun pysäkillä 15.5.1973.Perävaunut otettiin ja jätettiin Vallilan hallissa.Kun siirryttiin kesäaikatauluihin tällaiset yhdistelmät katosivat lopullisesti kaupunkikuvasta (poikkeus Helsinki-päivä 12.6.73). Ja kahdeksikon kalustoksi vaihtuivat pikku-Valmetit (HKL 331-375). * 800 x 525 * (99KB)
Uusi aika koittaa * HKL 32 kouluvaununa Ruoholahdenrannalla 20.10.1973. Nivelraitiovaunut tulivat linjaliikenteeseen ensimmäisen kerran 16.12.1973 linjalla 10.Ensimmäisissä vaunuissa oli aluksi ylimääräinen valonheitin ja perävalo vaunun keskilinjalla koska asetus sanoi niin.Joku tarkka liikennharrastaja (en ainakaan minä :)) toi asian esille. Ja niinpä nuo valot jouduttiin asentamaan peltiläpysköihin siksi aikaa kunnes asetus saatiin ajan tasalle.Kuriositeettina mainittakoon, että myös hiomavaunuissa oli kaksi valonheitintä. Mutta niitä pidettiin (ainakin silloin) työkoneina, ei raitiovaunuina. * 800 x 539 * (106KB)
  Töölön tulppaanipellossa.  
  Vilskettä Brahenkadun pysäkillä  
  Nurmirataa Munkkiniemessä  
  Viimeisiä hetkiä  
  Uusi aika koittaa  
Vaihtotöitä Töölössä * HKL H-16+508+527 Ruusulankadulla Eino Leinon kadun ja Sibeliuksenkadun välillä.Linjojen 4 ja 10 teliperävaunut otettiin ja jätettiin Töölön hallilla. Se vaati moninaista vaihtötyötä alueella. Kuvassa vaihdemies (joka toki täytyi olla kuljettajan lisäksi) menossa vaidetta kääntämään. Oi niitäkin aikoja, muistelee harrastaja. * 800 x 539 * (100KB)
Päivä on päättynyt * HKL 216+719 peruuttaa Hämeentieltä Vallilan halliin 25.3.1973. Asianmukaisesti varustautunut liikenteenohjaaja/vaihdemies varmistaa.Muistiinpanojen mukaan tämä yhdistelmä on tuohon aikaan ollut vuorossa 125 ja (ainakin) linjalla 4S. * 800 x 539 * (81KB)
Kustaa Vaasan tiellä 1 * HKL 211+688 vuorossa 187 Kauppatori-kilvillä matkalla linjalle 4S aamulla 11.6.1973 Kustaa Vaasan tiellä.Junassa on matkustajia sekä moottori-että perävaunussa. Noihin aikoihin bussiliikenne Kustaa Vaasan tiellä ei ollut sitä luokkaa kun nykyään. Taustan metsä on Kumtähden kenttää / Toukoniittyä, joka ainakin paikallisesti tunnettiin myös nimellä Maamme-laulun puisto eli Mamis. * 800 x 528 * (98KB)
Kustaa Vaasan tiellä 2 * HKL 171+714 vuorossa 122 (voisi olla kolmoselta mutten muista varmasti) aamuruuhkan jälkeen matkalla Koskelan halliin 12.6.1973.Matkustajia on kyydissä! Vielä kaksi pysäkkiä, joilla jäädä pois ennen hallia. * 800 x 539 * (131KB)
Pehmeintä ratikkakyytiä * HKL 327 linjan 10 ruuhkavuorossa on lähtenyt juuri Ruskeasuolta iltapäivällä 14.6.1973.Ratti-Kariat (HKL 301-330) ovat ehdottomasti jousitukseltaan onnistuneimmat vaunut Helsingissä tähän mennessä (2007). Niitten pehmeää kulkua muistelee kaiholla. * 800 x 533 * (129KB)
  Vaihtotöitä Töölössä  
  Päivä on päättynyt  
  Kustaa Vaasan tiellä 1  
  Kustaa Vaasan tiellä 2  
  Pehmeintä ratikkakyytiä  
Vuonna 1973 oli 105 4-akselista moottorivaunua ja 30 4-akselista perävaunua vuosilta 1954-1959, joilla hoidettin pääosa liikenteessä. Ensimmäiset nivelvaunut tulivat liikenteeseen loppuvuodesta.
Tässä albumissa vanhemmat vaunut ovat "yliedustettuja".
Viimeksi päivitetty / Album last updated on 10-09-2007
Powered by JAlbum 7.2 and BluPlusPlus skin