Vuosi 1973 »  Näytetään / Viewing Uusi aika koittaa     [Kuva / Image 25 / 30]  :: Siirry / Jump To  
  Edellinen dia / Previous slide      No EXIF Info Aloitussuvu / Index Page Aloita/Lopeta diaesitys / Start/Stop the slide show      Seuraava dia / Next slide  
Sunnuntaiaamu * HKL 26 linjalla 6 vuorossa 56 (tietysti :)) Rautatientori / Järnvägstorget -kilvillä Hämeentiellä sunnuntaiaamuna 27.5.1973.Muistaakseni kaksi vuoroa, eli ainakin 56 ja 59, aloittivat aamun Kh-Rt-Ara. Matkustajiakin kuljetettiin Kh-Rt. Miksikäs muuten kilpi. * 800 x 523 * (94KB)

Töölön tulppaanipellossa. * HKL 161+723 linjalla 8 vuorossa 101 Töölöntorin kohdalla 30.5.1973.161 on selvästi ollut kolhiossa, kun keulassa on tuoretta maalia. Eipä niitä juuri muuten enää tuohon aikaan maalattu. * 800 x 520 * (96KB)

Vilskettä Brahenkadun pysäkillä * Brahenkadun pysäkki aamulla 15.5.1973.HKL 226+710 linjalla 8 matkalla Paavalin kirkon suuntaan. HKL 185 linjalla 9 ja sen perässä HKL 170+651 linjalla 10S vuorossa 195 menossa linjalle. * 800 x 508 * (95KB)

Nurmirataa Munkkiniemessä * HKL 169+705 linjalla 4S vuorossa 136 Munkkiniemen puistotiellä 22.5,1973.Sorapohja puupolkyt ja vignol-kiskot, ei tarvita betonia.169 on säilynyt museovaununa näihin päiviin asti (09.2007). Toivotaan sille edelleen hyvää jatkoa. * 800 x 520 * (96KB)

Viimeisiä hetkiä * HKL 316+687 linjalla 8 vuorossa 81 Brahenkadun pysäkillä 15.5.1973.Perävaunut otettiin ja jätettiin Vallilan hallissa.Kun siirryttiin kesäaikatauluihin tällaiset yhdistelmät katosivat lopullisesti kaupunkikuvasta (poikkeus Helsinki-päivä 12.6.73). Ja kahdeksikon kalustoksi vaihtuivat pikku-Valmetit (HKL 331-375). * 800 x 525 * (99KB)

Seuraava dia / Next slide
 
Uusi aika koittaa
 (106KB)
Vaihtotöitä Töölössä * HKL H-16+508+527 Ruusulankadulla Eino Leinon kadun ja Sibeliuksenkadun välillä.Linjojen 4 ja 10 teliperävaunut otettiin ja jätettiin Töölön hallilla. Se vaati moninaista vaihtötyötä alueella. Kuvassa vaihdemies (joka toki täytyi olla kuljettajan lisäksi) menossa vaidetta kääntämään. Oi niitäkin aikoja, muistelee harrastaja. * 800 x 539 * (100KB)

Päivä on päättynyt * HKL 216+719 peruuttaa Hämeentieltä Vallilan halliin 25.3.1973. Asianmukaisesti varustautunut liikenteenohjaaja/vaihdemies varmistaa.Muistiinpanojen mukaan tämä yhdistelmä on tuohon aikaan ollut vuorossa 125 ja (ainakin) linjalla 4S. * 800 x 539 * (81KB)

Kustaa Vaasan tiellä 1 * HKL 211+688 vuorossa 187 Kauppatori-kilvillä matkalla linjalle 4S aamulla 11.6.1973 Kustaa Vaasan tiellä.Junassa on matkustajia sekä moottori-että perävaunussa. Noihin aikoihin bussiliikenne Kustaa Vaasan tiellä ei ollut sitä luokkaa kun nykyään. Taustan metsä on Kumtähden kenttää / Toukoniittyä, joka ainakin paikallisesti tunnettiin myös nimellä Maamme-laulun puisto eli Mamis. * 800 x 528 * (98KB)

Kustaa Vaasan tiellä 2 * HKL 171+714 vuorossa 122 (voisi olla kolmoselta mutten muista varmasti) aamuruuhkan jälkeen matkalla Koskelan halliin 12.6.1973.Matkustajia on kyydissä! Vielä kaksi pysäkkiä, joilla jäädä pois ennen hallia. * 800 x 539 * (131KB)

Pehmeintä ratikkakyytiä * HKL 327 linjan 10 ruuhkavuorossa on lähtenyt juuri Ruskeasuolta iltapäivällä 14.6.1973.Ratti-Kariat (HKL 301-330) ovat ehdottomasti jousitukseltaan onnistuneimmat vaunut Helsingissä tähän mennessä (2007). Niitten pehmeää kulkua muistelee kaiholla. * 800 x 533 * (129KB)

Kommentti / Comment: HKL 32 kouluvaununa Ruoholahdenrannalla 20.10.1973.
Nivelraitiovaunut tulivat linjaliikenteeseen ensimmäisen kerran 16.12.1973 linjalla 10.
Ensimmäisissä vaunuissa oli aluksi "ylimääräinen" valonheitin ja perävalo vaunun keskilinjalla koska asetus sanoi niin.
Joku tarkka liikennharrastaja (en ainakaan minä :)) toi asian esille. Ja niinpä nuo valot jouduttiin asentamaan peltiläpysköihin siksi aikaa kunnes asetus saatiin "ajan tasalle".
Kuriositeettina mainittakoon, että myös hiomavaunuissa oli kaksi valonheitintä. Mutta niitä pidettiin (ainakin silloin) työkoneina, ei raitiovaunuina.
Vuonna 1973 oli 105 4-akselista moottorivaunua ja 30 4-akselista perävaunua vuosilta 1954-1959, joilla hoidettin pääosa liikenteessä. Ensimmäiset nivelvaunut tulivat liikenteeseen loppuvuodesta.
Tässä albumissa vanhemmat vaunut ovat "yliedustettuja".
Viimeksi päivitetty / Album last updated on 10-09-2007
Powered by JAlbum 7.2 and BluPlusPlus skin